Geur verkoopt

Met geurinkt in een kinderboek wordt het boek nog spannender en echter

Opvallen en jezelf onderscheiden van anderen is voor elk bedrijf belangrijk. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat de klant voor jouw product kiest en niet voor dat van een ander bedrijf? Wist je dat je op een effectieve manier aandacht van klanten kunt trekken door middel van geur? En dat dit op allerlei plaatsen binnen je communicatie toegepast kan worden? En voor een breed scala aan producten?

Wat is geurreclame?


Geurreclame is een krachtige en effectieve manier om klanten aan te moedigen meer te weten te komen over het merkt/product en uiteindelijk deze producten te kopen.

Wetenschappelijke studies leggen sterke verbanden tussen het
reukvermogen, emoties en geheugen. In feite is 75 procent van de menselijke emoties gekoppeld aan geuren, wat verklaart waarom geuren de stemming kunnen beïnvloeden.

De resultaten van een studie van de Rockefeller University uit 2014 laten zien dat mensen in staat zijn om meer dan een biljoen geuren te onderscheiden.

Studies hebben ook aangetoond dat consumenten van de vijf zintuigen de geur het meest herinneren. De visuele herinnering aan items neemt na drie maanden af tot ongeveer 50 procent, terwijl het geheugen van geurmonsters langer dan een jaar op een nauwkeurigheid van 65 procent blijft.

Welke producten zijn geschikt voor geurreclame?

Geurreclame kan helpen met het vergroten van je merkbekendheid. Doordat je klant op een andere manier geprikkeld wordt is de kans groter dat ze meer informatie willen over het merk en het product gaan kopen. Niet verwonderlijk dus dat net als de manier waarop een liedje of deuntje wordt geassocieerd met een bepaald merk, ook geur steeds vaker voor komt in merkdefinities en advertenties. In principe kan dus aan elk merk of winkel een geur associatie worden meegegeven.

Het meest worden producten gebruikt die al op een bepaalde manier ruiken. Denk aan parfum, bodymilk, deodorant, luchtverfrissers of haarverzorgingsproducten.

Door geur te gebruiken in de promotie van deze producten, krijgen klanten niet alleen een voorproefje van hoe ze ruiken, maar bouwen ze onbewust ook een emotionele band op met het merk.

Of wat dacht je van het verspreiden van de geur van een nieuwe ijsco-smaak in de supermarkt? Gegarandeerd worden deze ijsjes ‘uitgeprobeerd’ dus verkocht.

Maar denk ook eens aan het versterken van een verhaal door gebruik te maken van geurinkt in een boek of tijdschrift. Zo hebben wij indertijd het kinderboek ‘Fantasia’ van Geronimo Stilton mogen voorzien van 6 verschillende geuren zoals de geur van liefde en de geur van drakenpoep. Deze geuren worden verspreid als de lezer over de illustraties wrijft. Dit boek werd indertijd verkozen tot Mooiste Kinderboek Aller Tijden tijdens de Jeugdboekenweek. Uit enkele reacties van kinderen blijkt dat ze het winnende boek vooral leuk vonden “omdat het ruikt”.

Waar kan je geurreclame toepassen?

Geurreclame is toe te passen op allerlei manieren. Onze ‘scratch’n sniff’ inkt geeft elke keer als er wrijving ontstaat geur af. Dit komt omdat de inkt is opgesloten in minuscule capsules die open gaan bij wrijving. In principe kunnen wij van elke geur waar een etherische olie van beschikbaar is een drukinkt maken. Vervolgens kunnen wij deze inkt op allerlei soorten papier en karton zeefdrukken. Hieronder noemen we een aantal voorbeelden van toepassingen:

  • Wobblers aan het schap bij bijvoorbeeld een nieuwe shampoo of deodorant. Door over de wobbler te wrijven komt de geur vrij en kan de klant testen of dit voor hem of haar lekker ruikt.
  • In tijdschriften, brochures of catalogi lezers kennis laten maken met een nieuw merk aan de hand van geur.
  • In direct-mail acties door een geurmonster mee drukken zodat de klant direct interactie heeft met het product voordat ze naar de winkel gaan.
  • Op verpakkingen en/of labels

Is geurreclame duur?

Geurreclame hoeft niet duur te zijn. De inkt die gebruikt wordt om de geur te drukken is inderdaad duurder dan normale inkt. Er is echter maar een klein oppervlak van het totaal waar deze geurinkt gedrukt wordt. De prijs hangt af van de bezettingsgraad van de inkt.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van geurreclame voor jouw bedrijf of jouw merk? Er is nog veel meer mogelijk dan hierboven genoemd. Neem gerust contact met ons op en wij denken graag mee met hoe we jouw merk kunnen versterken. Of bekijk dit filmpje met voorbeelden uit Engeland en Amerika. Daar wordt veel gebruik gemaakt van geurreclame en kan daarom dienen als inspiratiebron.

PS: Wist je dat geur ook gebruikt wordt door de politie bij het informeren van consumenten over hoe ze bijvoorbeeld Hennep-kwekerijen kunnen identificeren? Of hoe gas ruikt om een gaslek te kunnen herkennen?